第1文型 文例集

第1文型 S+V

Misato runs fast.

ミサトは速く走る。


There is a pen on the desk.

机の上にペンがある。


Our school began in September.

私たちの学校は9月に始まった。


The game started ten minutes ago.

その試合は10分前に始まった。


Mr.Jones went to New York.

ジョーンズ氏はニューヨークに行った。


Our school begins in April.

私たちの学校は4月に始まる。


Time flies like an arrow.

光陰矢のごとし


These fruits grow in warm countries.

これらの果物は暖かい国で育つ。


A lot of people are working in the hospital.

たくさんの人々がその病院で働いている。


My school begins at eight forty.

私の学校は8時40分に始まる。


There is a beautiful picture on the wall.

壁に美しい絵/写真がかかっている。


The sun never rises in the west.

太陽は決して西から昇らない。


My aunt went to Brazil with her family.

私のおばは家族と一緒にブラジルへ行った。


There is a cat at the door.

ドアの前に猫がいる。

at the door 玄関に、戸口に、入り口で、門口に


She goes to school with her friends.

彼女は友達と一緒に学校へ行く。


I go to the park to practice tennis.

私はテニスを練習するために公園へ行く。


The dog runs in the park every day.

その犬は毎日公園で走る。


The game started at nine.

その試合は9時に始まった。


My father works for a bank in Tokyo.

私の父は東京の銀行で働いている。


There is a big hole in your sweater.

あなたのセーターに大きな穴が開いている。


We swam in the pool yesterday.

私たちは昨日、プールで泳いだ。


My father drives to his office every day.

私の父は毎日車で会社へ行く。


The ship made for the shore.

その船は岸に向かって進んだ。


We got to Tokyo.

私たちは東京へ着いた。


Yet the earth does move.

それでも地球は回っている。(ガリレオ)


The sun revolves around the earth.

太陽は地球の周りを回っている。


The cat cowered with terror in the presence of a mouse.

そのネコはネズミを前にすると恐怖で震えてしまった。


Where the convenience store is now, there used to be a bookstore.

今コンビニがあるところに、以前は書店があった。


It is no wonder that swimsuits sell best in summer.

水着が夏に最もよく売れるのは当然である。


I was born in Kyoto and grew up in Osaka.

私は京都生まれの大阪育ちです。


I apologized to him for having stepped on his foot.

私は彼に、足を踏んだことを謝った。


Everybody laughed.

皆が笑った。


I see.

わかりました。


That will do.

それでけっこうです。

How’s this? 「これはいかが?」と聞かれて


Years passed.

年月が経った。


The sun is shining brightly.

太陽がさんさんと輝いている。


The meeting ended at three in the afternoon.

その会合は午後3時に終わった。


He has been waiting for an hour.

彼は1時間待っている。


The bedroom curtains have faded at the edges.

寝室のカーテンは端が色あせてきた。


The door opened.

ドアが開いた。


The plate broke into pieces.

皿がこなごなに割れた。


The flag was flying in the wind.

旗が風になびいていた。


The buses are running as usual.

バスは平常通り走っている。


Tom walks slowly.

トムはゆっくり歩く。


School began.

学校が始まった。


Our School began in September.

私たちの学校は9月に始まった。


Her father started for Sydney yesterday.

彼女の父は昨日シドニーへ出発した。


A tall woman with long hair spoke to me gently.

長い髪の背の高い女性が優しく私に話しかけた。


She left for Seoul yesterday.

彼女は昨日ソウルへ出発した。


There is a box on the table.

テーブルの上に箱がある。


There are fifty members in this club.

このクラブには50人の部員がいます。


I arrived at the station now.

私は今駅につきました。

過去時制に伴うnow 「ついさっき」(通例justを伴う)


There are a lot of students in the library.

図書館にはたくさんの生徒がいます。


A lot of tourists come to this island in summer.

たくさんの旅行者が夏にこの島にやってきます。


I have been to Australia once.

一度オーストラリアに行ったことがあります。


Rice grows in warm countries.

ライスは暖かい国で育っている。


The moon turns around the earth.

月は地球の周りを回っている。


There is an old church near the river.

川の近くに古い教会がある。


He didn’t move.

彼は動かなかった。


He smiled.

彼はほほえんだ。


He smiled at me.

彼は私にほほえんだ。


Birds fly.

鳥は飛ぶ。


Birds fly fast.

鳥は速く飛ぶ。


The train stopped suddenly.

その電車は急に止まった。


I jumped out of bed.

私はベッドから飛び起きた。


He came while I was out.

彼は私の外出中に来た。


I slept well last night.

昨夜はよく眠りました。


The sun rises.

太陽が昇る。


John studies in the library after school.

ジョンは放課後図書館で勉強する。


There are some apples on the table.

テーブルの上にいくつかリンゴがある。


There lived a king in England.

英国にある王が住んでいました。


Jack came to see me yesterday.

ジャックは昨日私に会いに来た。


There were some students in the classroom then.

そのとき教室には何人かの生徒がいた。


There’s a convenience store on the other side of the street.

そこにある。<一軒の>コンビニエンスストアが。<その>通りのもう一つの側に。


自明の目的語が省略されて自動詞化した結果できる第1文型

Can you drive ?

車の運転ができますか。


I never read in bed.

私はベッドで本を読むことはない。


Where shall we eat this evening?

今夜はどこで食事をしましょうか。


Do you live in this town? ―No, I’m only visiting.

あなたはこの町にお住まいですか? ―いいえ、よそから来ているだけです。


He tried to remember the names of these plants, but he always forgot.

これらの植物の名前を覚えようとしたが、彼はいつも忘れてしまった。


他動詞が自動詞化してできる第1文型 (ふつう態様を示す副詞を伴う)

This book sells well.

この本はよく売れる。


His novels sell well abroad.

彼の小説は外国でよく売れる。


Tennis ball sell best in summer.

テニスのボールは夏が最もよく売れる。


Books about computers are selling very well now.

コンピュータに関する本<一般>が今非常によく売れている。


Ripe oranges peel easily.

熟したオレンジは皮がよくむける。


The beef is roasting nicely on the spit.

串刺しの肉がおいしそうに焼けている。


The two editions of the book read differently.

[同じ本の]2つの版に違った所がある。


This sweater looks beautiful. Will it wash?

洗濯がききますか?


This pen writes more smoothly than that.

このペンの方があのペンよりもすらすら書ける。


This teapot doesn’t pour very well.

このティーポットはあまり出がよくない。


Here’s an idea that will sell.

この[今から言う]アイデアは売れますよ。


This book has already sold over a million copies.

この本はもう100万部以上売れました。


S+V+A

Mother is in the kitchen.

母は台所にいる。


He lives in Mexico.

彼はメキシコに住んでいる。


My uncle lives in London.

私のおじはロンドンに住んでいる。


The store opens at ten.

その店は10時に開店する。


He lay down on the bed.

彼はベッドに横たわった。


Jim is in the park.

ジムは公園にいる。


My daughter lives in New York.

私の娘はニューヨークに住んでいる。


The dog was lying on the grass.

その犬は草の上に横たわっていた。


She lived happily.

彼女は幸せに暮らした。


He lay on the sofa.

彼はソファーの上に横になった。