Subscribed unsubscribe Subscribe Subscribe

私的ニーズに基づく会話表現集 「出欠」

遅刻

君はまた遅刻だね。 You are late again.
遅刻して申し訳ありません。 I'm sorry to be late. / I'm sorry I was late. / I'm sorry I'm late.

遅刻の理由

遅刻した理由は何ですか? Why are you late? / Why were you late?
どうしてこんなに遅刻が多いのですか? Why have you been late this[so] many times?
途中で電車が故障したんです。 The train broke down. / The train had trouble on the way.
交通事故があってバスが遅れました。 There was a traffic accident and the bus was late.
電車の人身事故で電車が一時間ほど動きませんでした。 There was a personal injury on the train and it didn't run[move] for about an hour
朝寝坊してしまいました。 I overslept.
低血圧で朝起きれないんです。 I had low blood pressure and I couldn't get up. (「低血圧」が体質的なものであればI have~とする)
授業に遅刻するということは尊敬の欠如です。 To be late for class indicates a lack of respect. / Tardiness indicates a lack of respect.
君たちが時間通りに教室に来ることを願っています。 I expect you to be here on time.
言い訳はなしです。 No excuses.

その他

私は一時間目に遅刻しました。 I came to school late for the first period. / I was late for the first period.
私は授業に20分遅刻しました。 I was late for class by twenty minutes. / I was twenty minutes late for class.

早退

この授業を早退したいのですが。 May I leave class early?
今日は学校を早退したいのですが。 I'd like to leave school early today.
激しい頭痛がするのでこの授業を早退させて下さい。 I'd like to leave your class early, because I have a piercing headache.
早退したい理由は何ですか? Why do you want to leave early?

体調

I'm not feeling well. 気分が優れません。(短期的)
I'm sick. 具合が悪いです。(長期的)
I'm feeling sick. 気分が悪いです(吐き気がします)。
I have a headache. 頭痛がします。
I have a stomachache. お腹が痛いです。
I have a flu. 風邪を引きました。
I have a soar throat. 喉が痛いです。
I feel dizzy. 目眩がします。
My foot hurts. 足が痛いです。
My leg hurts. 脚が痛いです。
It hurts here. ここが痛いです。
I'm sick of you. あなたにはうんざりだ。